Öppettider



tisdag 15 mars 2016

Sitron & Lakris


Nä, det är inte ett slarvigt stavfel utan en norsk stavning på Citron & Lakrits, nu är det nämligen här, senaste numret av tidningen myQuilt med vårt mönsterbidrag i.
Blir du sugen kan du beställa tidningen här och tygpacken här.



Det är som vanligt mycket snyggt i tidningen och denna gång är jag helt såld på denna väska, visst är den supersnygg!


onsdag 9 mars 2016

En sån liten pärla!


Vi har fått en ny liten familjemedlem av våra goa "mässkompisar". Denna lilla symaskin är rena ögongodiset och att den har blivit vår, känns fantastiskt!
Det är en liten Singer Featherweight som betecknas som en maskin lätt att ta med sig, vikten är bara 11 pounds. Alltså, 11 pounds är 4 kg, kanske bra marknadsföring men knappas fjädervikt fast jämför man med en gammal trampmaskin så väger den nästan ingenting ; ) och den är verkligen väldigt nätt och fin. Lyssnar man på andra som äger en så går den tyst och fint och eftersom den bara syr raksöm så blir sömmarna väldigt fina. Vår lilla maskin fungerar inte (än) men som rekvisita är den fulländad.


Tog Google till hjälp för att ta reda på allt som jag undrade över och jag hade såklart en massa undringar. Trodde själv att den tillverkats på 20-30-talet men den här är tillverkad i Skottland runt 1953. Modellen tillverkades fram till början av 70-talet, men måste väl vid den tidpunkten ändå känts som rena stenåldern, då fanns ju Huskvarnas 2000-serie som sydde massvis av olika mönstersömmar och dessutom tillverkades i både brunt, orange och rött om jag inte missminner mig.


 Tusen tack goa U & K!

torsdag 3 mars 2016

PicNic


Lagom till Syfestivalen fick vi detta mönster från QuiltDesign Solbritt & Maria, det var så i sista stund så vi hann inte fixa några tygpackar. Nu är de däremot klara och ligger i webbshopen! Samtidigt fixade vi packar till Quiltrally i röd färgställning som går att beställa här, mönstret hittar du här.


Jag har blivit så sugen på att cykla i sommar. Vi hade en liten cykelweekend på Ven på försommaren förra året och det gav verkligen mersmak. Min tanke är att leta vägar och mysiga boenden i närområdet,
att alltså utgå från Lille Kulle istället för att dra iväg till annan plats för att hyra cyklar. Man ser allt på ett annat sätt från cykelsadeln och man kommer väl trots allt en bra bit hemifrån om man cyklar i en vecka.

onsdag 2 mars 2016

Förändringens vindar


Igår hade vi styrelsemöte för Sprätthönsen och var på studiebesök i vår "nya utställningslokal". I år kommer vi nämligen att ändra en hel del kring vår årliga utställning. 
Den kommer att vara sista helgen i maj (27-29/5) och vi har fått möjlighet att hålla till i alldeles nyrenoverade Godsmagasinet i Smålandsstenar. Det kommer att bli så spännande och lokalen är så underbart vacker. En av de byggnader jag alltid älskat i Smålandsstenar och den står kvar!
Det såg väldigt lovande ut och det blir god plats till både stora och små kviltar men vi har inte möjlighet att servera fika där så därför har vi beslutat att Sprätthönsens goda fika kommer att serveras i trädgården här på Tyger & Ting.
Nu har vi lite att rodda med innan allt faller på plats eftersom det är mycket som inte går att göra som sist utan kräver lite nytänk och det känns himla kul.
Hoppas ni som brukar besöka oss kommer tillbaks i år med och att det dessutom blir många nya besökare!   

torsdag 25 februari 2016

Hej å hå


Nu har vi haft ett par dygn på hemmaplan efter mässan och det börjar arta sig med alla grejer på rätt plats. Rätt plats som innebär (i de allra flesta fall) ny plats, jättebra med omskyltningar men när allt sker på en och samma gång blir det några snurriga turer runt hela härligheten innan man hittar det man söker.
Skickar orders mellan kunder och kurser, försöker få iväg allt så snabbt som möjligt.
Har nu dessutom lagt ut Snurrblomman i två färgställningar i webbshoppen trots att de inte är färdigpackade än men det är väl bra att ha piskan på ryggen så de blir klara snabbt.
Snurrblomman i silver/grå/metallic har vi bara sytt upp som en liten kvadrat så där får ni använda fantasin för att förstå hur löparen ska se ut (sitter dock klisterlappar som hjälp i tygpacken).

torsdag 18 februari 2016

Torsdagssammanfattning

Slit å släp dagen lång men oj vad jag är glad att vi visa av ålder och erfarenhet åkte redan igår morse. 
Det bästa med Syfestivalen på våren är att Antik o samlarmässan ligger vägg i vägg. Man kan alltså ta en längre paus i monterbyggandet och gotta sig där. Det blev smörrebröd och ett glas vin samt ett par små "fynd". 
Bilderna är en salig blandning från vår dag. 




tisdag 16 februari 2016

Moda Black Tie


Det är spännande var gång man ska iväg på mässa dels undrar man såklart om det ska komma några besökare och om allt kommer att klaffa med resa, monter, hotell och allt annat men sen är det nästan alltid något man väntar på som man gärna vill få med.
Igår fick vi 2 av 3 paket och det var inte något speciellt kul i dem men på fakturan som såklart kom förra veckan så kunde vi se att det var fina tyger i paket nr 3 och idag kom det!
Det blir nattarbete att fixa så vi får med några buntar, tack och lov så kom det Charm Packs och Jelly Rolls också, de kräver ju inget extra-arbete.
Kanske inte så mycket vårkänslor över serien men alldeles, alldeles underbar.


Den tar mig tillbaks till Alsace där jag första gången såg proverna.  

Sista glutten inför Syfestivalen


Här kommer en sista nyhetsglutt inför Syfestivalen. Den här Snurrblomman har precis blivit klar och finns i färdiga tygpackar i två färgställningar.
De fina flaskorna kommer från en loppisrunda i Limmared och brickan är från en vindsstädning.

Smygtitt!


Lagom till Syfestivalen kommer det ett nytt nummer av tidningen Fat Quarter och denna gång har vi med en större kvilt, en härlig pläd att ha i soffan eller kanske på väggen.
Vi kallar den Ikaros och den består av randiga trianglar som bildar hexagoner och en massa stjärnspetsar. Hoppas ni gillar den!


Kviltad av Dianes Quilting Service

fredag 12 februari 2016

Plussa Charm Pack


Ännu ett Charm Pack-vänligt projekt är i hamn! Det här blev en barnkvilt eller väggkvilt. Vad ni vill göra av den är i allra högsta grad valfritt men vi har gjort tygpackar i motsvarande vår storlek (90 x 123cm).
Du hittar mönster och tygpack här!


torsdag 11 februari 2016

Planer


Snart mässa och som vanligt är det då alla idéer bubblar upp och såklart de bästa i sista stund, förmodar att igenkänningen är hög.

Vi kom på att vi vill ha med en massa scrappar som håller på att växa oss över huvudet och hittade de allra läckraste påsar för ändamålet. Så bra! Men såklart var det alldeles för lång leveranstid så det fick vi genast slå ur hågen men vi kan ju vara väl förberedda inför höstens mässa tänkte vi och la en order i alla fall. Idag kom påsarna!!!
Dagen hade vikts åt andra ting såsom förfärdigande av diverse mönster på nya grejer och packning av tygpackar men det gick bara inte att släppa idén med scrappar när de läckra påsarna låg där och tittade på oss, så självklart fick det bli prio ett.
Hoppas ni tycker att de är lika lockande som vi!
Vi packar så många vi hinner så får vi se om det blir något sug eller om vi tänkt helt fel. Först till kvarn på de som finns ; )


torsdag 4 februari 2016

T&T på you tube igen!



I början av veckan visade jag en Charm Pack-vänlig kvilt här på bloggen och nu tänkte jag dela med mig av mallarna och hur man syr det.
Kvilten baserar sig på en enklare form av Paper Piecing som kallas Top Piecing där man syr bredvid pappret istället för rakt igenom. Fördelarna är många tycker jag, man slipper pilla bort papper eller ha kvar ett mellanlägg som gör det blocket lite stelt, kursdeltagarna fattar direkt hur det fungerar vilket inte är lika vanligt med Paper-Piecing och sist men inte minst så kan man återanvända sitt papper om och om igen.
Klippet hittar ni här och mallarna hittar ni här.
Tygerna i klippet är från nya serien "Mama said sew revisited" från Moda som jag visat här tidigare, det är serien med Tyger & Ting-namnet i trycket. Vi har lyckats komma över några bitar för att kunna sy en liten frestelse men det dröjer ett tag till innan vi har serien i butiken.
Det är dock ingen torka vad gäller Charm Packs så det finns att välja på ändå.




Kurbitz


Ännu en vårnyhet från QuiltDesign Solbritt & Maria ligger nu i vår webbshop. Det är löparen Kurbitz som vi gjort tygpackar till i två olika färgställningar. Löparen är sydd i två olika längder men båda tygpackarna är gjorda så de räcker till den långa modellen.
Det är bara tre olika tyger plus baksida så det är enkelt att välja tyger i egna färger och få sin egen stil på löparen, använder man de vanliga amerikanska tygerna måste man dock skarva bakgrunden eller nöja sig med att det blir den kortare varianten.



onsdag 3 februari 2016

Om igen!



Nu har vi sytt stora ResKlaran med det sofistikerade, guldfärgade dödskalletyget igen. Den förra blev en succé och tyget tog snabbt slut. När det var dags för Syfestival i höstas hade tyget kommit hem på nytt och vi tänkte få sälja lite på mässan men då blev nessen stulen (inbrott i bilen). Eftersom den var så fin så har det nu fått bli en ny men denna gång är den pimpad och extra fin, hoppas ni kan se allt på bilderna. Det är det lilla som gör det. Tygpack hittar ni här.




måndag 1 februari 2016

CharmPack-vänligt


I söndags var jag på Torghuset i Smålandsstenar och sydde med vår lapptäckesförening i samband med årsmötet.
Vi gjorde små CharmPack-vänliga block av resttyger, tekniken var top-piecing och medlemmarna hade med sig mönstrade bleka pasteller som blandades med föreningens lite färgrikare rester som fick bli mittremsa.
Trots att vi var många som sydde så blev alla blocken lika stora tack vare tekniken där man syr efter en pappmall och därefter skär sömsmånen med en add-a-quarter-linjal. Hoppas det blir en tilltalande kvilt för vi ska sy klart den så vi kan ha den som högsta vinst i vårt lotteri i samband med vår utställning sista helgen i Maj. Totalt blev det runt 250 block skulle jag gissa så det kommer att bli ett barnhemstäcke också.
Vi kunde konstatera att vi till barnhemmet i Vit-Ryssland nu skänkt ca 70 kviltar men hur många det totalt blivit har vi inte en susning om.